A vásárlástól való elállás joga, avagy a 14 napos határidő

Online vásárlás

Az online vásárlások során, csupán képekre, videókra és vásárlói véleményekre hagyatkozhatunk, nincs fizikai kontaktus, így nem lehet tudni, hogy a végén tényleg azt kapjuk-e, amire vártunk. Ebben a helyzetben a vásárlástól való elállás joga segít nekünk csökkenteni a kockázatot, mely lehetőséget biztosít arra, hogy a termék kézhezvételét követő 14 napon belül, indoklás nélkül elálljunk a vásárlástól. De mit is jelent ez pontosan és mire vonatkozik?

Napjainkban az interneten való vásárlás nagyon elterjedt, mert megkönnyítheti és lerövidítheti a beszerzési folyamatot. Azonban veszélye is van, melyet a 14 napos elállási jog próbál kompenzálni, ami a vevő számára könnyebbséget jelent, a webáruházak számára viszont terhet. Ennek ellenére nagyon is szükség van rá, hiszen a fogyasztó (aki nem láthatta és nem tapinthatta a terméket) védelme fontos és ennek a jognak hála, azok is ki merik próbálni az online vásárlást, akik amúgy ódzkodtak tőle.

A fogyasztók kötelezettségei

A fogyasztónak alapvetően kétféle kötelezettsége van az elállás kapcsán, az egyik a bejelentési, a másik pedig a visszaküldési kötelezettség.

A termék kézhezvételét követően 14 napunk van arra, hogy a webáruhát felé jelezzük az elállási szándékunkat. (Ha a kéthetes időszak utolsó napja munkaszüneti napra esik, az elállási idő az ezt követő munkanapon jár le.) Ezt akár a telefonos ügyfélszolgálatot felhívva szóban, vagy akár postai levélként vagy email formájában írásban is megtehetjük. A lényeg az, hogy az elállás jelezve legyen a webshop felé.

Ha ezt megtettük, akkor következik a termék visszajuttatása a webáruháznak, melyről a bejelentéstől számított 14 napon belül kell gondoskodni. Ez a határidő arra vonatkozik, hogy a termék sértetlenül fel legyen adva, nem arra, hogy megérkezzen a visszaküldési címre az időszakon belül. A visszaküldés költsége szinte minden esetben a vásárlót terheli, kivéve akkor, amikor az online bolt úgy dönt, hogy átvállalja a költségeket, illetve, ha a vásárlási folyamat során a webáruház nem tájékoztatta előzetesen a fogyasztót, hogy a visszaküldés a fogyasztó költsége.

Nem csak termékek, hanem a szolgáltatások esetében is jogunk van a vásárlástól való elállás jogát alkalmazni, ha az online történt. Ebben az esetben viszont nem feltétlenül a 14 napos határidő áll rendelkezésünkre, csak addig állhatunk el, amíg a szolgáltató nem kezdi meg a fogyasztó előzetes beleegyezésével a szolgáltatás teljesítését.

A webáruház kötelezettségei

Természetesen nem csak a fogyasztóknak, hanem a webáruházaknak is vannak kötelezettségei az elállási folyamat során. Ez a tájékoztatási és visszatérítési kötelezettség.

Az előbbi azt jelenti, hogy az online üzletnek tájékoztatnia kell a fogyasztót az elállási jog lehetőségének gyakorlásáról. Tudatosítani kell a fogyasztóban, hogy a visszaküldés költsége kit terhel, visszaküldés esetén hova kell a terméket visszajuttatni, illetve kötelezően minimum 14 napot kell biztosítaniuk. A webshop dönthet úgy is, hogy megnöveli ezt a határidőt, így sok esetben találkozhatunk akár 30, 60, 90 napos elállási időtartammal is, de erről is informálni kell a vásárlót.

A visszatérítési kötelezettség, melynek ugyancsak 14 napon belül kell megtörténnie, azt takarja, hogy a webáruháznak az elállás bejelentését követően vissza kell térítenie a termék árát vagy a szállítási költséget. (A szállítói költség visszatérítési kötelezettsége NEM tévesztendő össze a visszaküldés költségével. A szállítási költség az az, amibe a termék a vásárlónak való kiszállítása került.) A webshop élhet a visszatartás jogával egészen addig, amíg a termék vissza nem érkezik hozzá vagy addig, amíg a fogyasztó nem igazolja, hogy a terméket feladta az online üzlet számára. Attól függően, hogy a vásárló milyen módon fizetett, például utánvéttel, átutalással vagy bankkártyás fizetéssel, az online boltnak ugyanabban a formában kell gondoskodnia a visszatérítésről, kivéve akkor, ha előre jelezte, hogy milyen módon történik majd a visszatérítés. s

Fontos, hogy a cégek nem köthetik különböző feltételekhez az elállás gyakorlást, mint például ahhoz, hogy a terméket az eredeti csomagolásban kell visszajuttatni hozzájuk.

Keresés

További bejegyzések

Az új útitárs: az utazás felemelő élménye

Egy-két évtizeddel ezelőtt még papírtérképpel jártuk a világot, próbáltuk megtalálni a nevezetességeket és hoteleket idegen városokban, valamint órákig kerestük a megfelelő buszmegállót. 2025-ben ez már inkább nosztalgia, mint a jelen, hiszen az okostelefonok, a különböző appok (Google Maps, Waze) és okoseszközök teljesen átalakították azt, hogyan utazunk, hogyan szervezzük meg az

Kiberbiztonság 2025-ben

Napjainkban internetezni már annyira természetes, mint levegőt venni. Telefonunk, laptopunk és más egyéb okoseszközeink mind csatlakoznak a világhálóhoz. De vajon mennyire vagyunk biztonságban? Mennyire védett a kiberbiztonság? A digitális világ fejlődésével ugyanis egyre több a csaló, hacker vagy éppen rosszindulatú program is felléphet velünk szemben. Ez a probléma ma már

Néha egy spontán utazás lesz a legjobb élmény

Tervezni jó dolog. Jó tudni, hogy hol alszunk, mikor indul a gép, hová megyünk másnap, de néha az igazi kalandok akkor történnek, amikor semmit nem tervezünk meg előre. A spontán utazás lényege, hogy elengedjük az irányítást, és megengedjük magunknak, hogy csak sodródjunk az árral – az élményekkel és a szabadság

Címke felhő