A vásárlástól való elállás joga, avagy a 14 napos határidő

Online vásárlás

Az online vásárlások során, csupán képekre, videókra és vásárlói véleményekre hagyatkozhatunk, nincs fizikai kontaktus, így nem lehet tudni, hogy a végén tényleg azt kapjuk-e, amire vártunk. Ebben a helyzetben a vásárlástól való elállás joga segít nekünk csökkenteni a kockázatot, mely lehetőséget biztosít arra, hogy a termék kézhezvételét követő 14 napon belül, indoklás nélkül elálljunk a vásárlástól. De mit is jelent ez pontosan és mire vonatkozik?

Napjainkban az interneten való vásárlás nagyon elterjedt, mert megkönnyítheti és lerövidítheti a beszerzési folyamatot. Azonban veszélye is van, melyet a 14 napos elállási jog próbál kompenzálni, ami a vevő számára könnyebbséget jelent, a webáruházak számára viszont terhet. Ennek ellenére nagyon is szükség van rá, hiszen a fogyasztó (aki nem láthatta és nem tapinthatta a terméket) védelme fontos és ennek a jognak hála, azok is ki merik próbálni az online vásárlást, akik amúgy ódzkodtak tőle.

A fogyasztók kötelezettségei

A fogyasztónak alapvetően kétféle kötelezettsége van az elállás kapcsán, az egyik a bejelentési, a másik pedig a visszaküldési kötelezettség.

A termék kézhezvételét követően 14 napunk van arra, hogy a webáruhát felé jelezzük az elállási szándékunkat. (Ha a kéthetes időszak utolsó napja munkaszüneti napra esik, az elállási idő az ezt követő munkanapon jár le.) Ezt akár a telefonos ügyfélszolgálatot felhívva szóban, vagy akár postai levélként vagy email formájában írásban is megtehetjük. A lényeg az, hogy az elállás jelezve legyen a webshop felé.

Ha ezt megtettük, akkor következik a termék visszajuttatása a webáruháznak, melyről a bejelentéstől számított 14 napon belül kell gondoskodni. Ez a határidő arra vonatkozik, hogy a termék sértetlenül fel legyen adva, nem arra, hogy megérkezzen a visszaküldési címre az időszakon belül. A visszaküldés költsége szinte minden esetben a vásárlót terheli, kivéve akkor, amikor az online bolt úgy dönt, hogy átvállalja a költségeket, illetve, ha a vásárlási folyamat során a webáruház nem tájékoztatta előzetesen a fogyasztót, hogy a visszaküldés a fogyasztó költsége.

Nem csak termékek, hanem a szolgáltatások esetében is jogunk van a vásárlástól való elállás jogát alkalmazni, ha az online történt. Ebben az esetben viszont nem feltétlenül a 14 napos határidő áll rendelkezésünkre, csak addig állhatunk el, amíg a szolgáltató nem kezdi meg a fogyasztó előzetes beleegyezésével a szolgáltatás teljesítését.

A webáruház kötelezettségei

Természetesen nem csak a fogyasztóknak, hanem a webáruházaknak is vannak kötelezettségei az elállási folyamat során. Ez a tájékoztatási és visszatérítési kötelezettség.

Az előbbi azt jelenti, hogy az online üzletnek tájékoztatnia kell a fogyasztót az elállási jog lehetőségének gyakorlásáról. Tudatosítani kell a fogyasztóban, hogy a visszaküldés költsége kit terhel, visszaküldés esetén hova kell a terméket visszajuttatni, illetve kötelezően minimum 14 napot kell biztosítaniuk. A webshop dönthet úgy is, hogy megnöveli ezt a határidőt, így sok esetben találkozhatunk akár 30, 60, 90 napos elállási időtartammal is, de erről is informálni kell a vásárlót.

A visszatérítési kötelezettség, melynek ugyancsak 14 napon belül kell megtörténnie, azt takarja, hogy a webáruháznak az elállás bejelentését követően vissza kell térítenie a termék árát vagy a szállítási költséget. (A szállítói költség visszatérítési kötelezettsége NEM tévesztendő össze a visszaküldés költségével. A szállítási költség az az, amibe a termék a vásárlónak való kiszállítása került.) A webshop élhet a visszatartás jogával egészen addig, amíg a termék vissza nem érkezik hozzá vagy addig, amíg a fogyasztó nem igazolja, hogy a terméket feladta az online üzlet számára. Attól függően, hogy a vásárló milyen módon fizetett, például utánvéttel, átutalással vagy bankkártyás fizetéssel, az online boltnak ugyanabban a formában kell gondoskodnia a visszatérítésről, kivéve akkor, ha előre jelezte, hogy milyen módon történik majd a visszatérítés. s

Fontos, hogy a cégek nem köthetik különböző feltételekhez az elállás gyakorlást, mint például ahhoz, hogy a terméket az eredeti csomagolásban kell visszajuttatni hozzájuk.

Keresés

További bejegyzések

Csokit vagy csalunk, itt a Halloween!

Sokaknak furcsa lehet, de már Magyarországon is egyre jobban hódít a Halloween, mint „ünnep”. Legyen szó díszekről, különböző termékekről, játékokról, könyvekről és egyebekről, lassan nincs olyan bolt, ahol ne szerezhetnénk be halloweeni dolgokat. Azonban sokan nem is tudják, hogy mi a Halloween eredete és külföldön milyen hagyományai vannak. Te tudod?

Giorgio Armani: a márka, ami az eleganciát és luxust tükröz!

Világszerte számos márkával találkozhatunk, de a legnagyobbak között ott van a Giorgio Armani, melyet az exkluzivitás, kifinomultság és minőség jellemez. Az 1970-es évekre visszanyúló történettel rendelkező olasz divatház célja az volt, hogy ötvözze a klasszikus olasz stílust a modern divatirányzatokkal. Hírnevét a minimalista, mégis kifinomultan elegáns stílusának köszönheti, mely minden

A hajdiagnosztika, mint az egészséges és káprázatos haj kulcsa

A hajdiagnosztika egyre elterjedtebb lehetőséget, szolgáltatást nyújt azok számára, akik nemcsak egészséges hajkoronára vágynak, hanem a fejbőrük és hajhagymáik állapotáért is szeretnének tenni. Ez a vágyott állapot úgy érhető el legkönnyebben, ha figyelmet szentelünk a tudásra alapozott, megfelelő hajápolási rutin kialakítására és az ideális hajkezelések megtalálására.

Címke felhő